Vireyden eNPS on 80 - onko nyt syytä juhlaan?

Kuvan mittari näyttää lukemaa 80, joka on Vireyden eNPS kyselyn tulos. Tulos kertoo kuinka todennäköisesti lääkärit suosittelisivat Vireyttä kollegoilleen.

Tiedetään, kovin moni lääkäri ei varmasti ole täysin kartalla mikä on eNPS ja miksi siitä pitäisi edes olla kiinnostunut. Ennen kuin juhlitaan, niin selitämme tässä artikkelissa selkeällä suomenkielellä ilman bisnesjargonia, mikä eNPS on, mihin sitä käytetään ja miksi lääkärinkin tulisi huomioida NPS-tulokset esimerkiksi uutta työpaikkaa valitessaan. 

 

eNPS – mihin sitä käytetään ja miksi? 

NPS:n lyhyt historia 

NPS tulee sanoista Net Promoter Score ja eNPS sanoista Employee Net Promoter Score. NPS kehitettiin aikoinaan, jotta yritykset pystyisivät mittaamaan asiakasuskollisuutta niin, että se samalla myös ennustaisi yrityksen tulevaisuuden kehityssuuntaa. NPS on nykyään käytössä maailmanlaajuisesti tuhansissa organisaatioissa, koska se on juurikin tarpeeksi yksinkertainen sekä vertailukelpoinen eri toimialojen sisällä ja se auttaa ohjaamaan sekä ennustamaan yrityksen kehityssuuntaa – korkea NPS-arvo korreloi liiketoiminnan kasvun kanssa. NPS mittaria alettiin hyödyntämään myös muissa tyytyväisyyteen liittyvissä kyselyissä kuten esim. yrityksen omien työntekijöiden tyytyväisyyskyselyissä ja näin alettiin puhua eNPS:stä. 

Näin eNPS mitataan 

Käytännössä kyse on yhdestä yksinkertaisesta kysymyksestä, joka esitetään yrityksen työntekijöille ja Vireyden tapauksessa, lääkäreille, jotka ovat työskennelleet kauttamme: 

"Kuinka todennäköisesti suosittelisit Vireyttä kollegallesi?" 

Vastaus tähän annetaan asteikolla 0–10, jossa 0 = “En ollenkaan todennäköisesti” ja 10 = “Erittäin todennäköisesti”. 

Näin eNPS lasketaan 

Tämän jälkeen vastaajat käytännössä jaotellaan kolmeen eri kategoriaan: 

  • Jos vastaus on 9 tai 10, lääkäri on Vireyden fani – eli suosittelija (promoter). 

  • Jos vastaus on 7 tai 8, lääkäri on neutraali – ihan tyytyväinen, mutta hänellä ei ole intoa suositteluun. 

  • Jos vastaus on 0–6, lääkäri on kriittinen – eli ei suosittele Vireyttä kollegoilleen (detractor). 

eNPS lasketaan vähentämällä kriittisten prosenttiosuus suosittelijoiden prosenttiosuudesta: eNPS = (%-osuus suosittelijoista) – (%-osuus kriittisistä). Tuloksena saadaan suositteluindeksi asteikolla -100 (kaikki lääkärit ovat kriittisiä) ja +100 (kaikki lääkärit ovat suosittelijoita). 

Näin eNPS:ää tulkitaan 

eNPS lukemat voivat vaihdella eri toimialojen välillä paljonkin johtuen juurikin toimialan luonteesta, joten lukemia on syytä lähteä vertailemaan toimialan sisällä samantyyppisiin yrityksiin. Yleisesti ottaen kuitenkin: 

  • Yli 0 on ok tulos 

  • Yli 50 on jo erinomainen 

  • Yli 70 on poikkeuksellisen hyvä 

Esim. yhden selvityksen mukaan terveydenhuollon ammattilaisten antama NPS rekrytointi/vuokrayrityksille vuonna 2024 oli keskimäärin 20.  

Lähde: Clearlyrated.com  

 

Miksi lääkärin kannattaa olla kiinnostunut NPS-luvuista? 

Vaikka NPS kuulostaa vain markkinointiosaston mittarilta, sillä on suora linkki lääkärin arkeen ja työhyvinvointiin – erityisesti silloin, kun eNPS mittaa lääkäreiden omaa tyytyväisyyttä, kuten Vireydellä. 

1. eNPS kertoo, miten muut lääkärit ovat kokeneet työpaikan. 

Kun eNPS-kysely tehdään lääkäreille, se kertoo: 

  • Oliko yhteistyö sujuvaa? 

  • Kohteliko yritys lääkäreitä reilusti? 

  • Oliko työjärjestelyissä järkeä? 

  • Tuliko olo, että "tänne voisin tulla toistekin"? 

  • Toisin sanoen: NPS on kollegoiden kokemuksen tiivistys yhteen lukuun. 

2. Hyvä eNPS kertoo matalasta kitkasta ja korkeasta luottamuksesta. 

Kun suuri osa lääkäreistä sanoo suosittelevansa työnantajaa muille, se viestii: 

  • Hallinnollinen puoli toimii. 

  • Sopimukset ja palkkiot ovat kunnossa. 

  • Työaikatoiveet otetaan huomioon. 

  • Asioista voi puhua avoimesti. 

3. NPS auttaa valitsemaan työnantajan viisaasti 

Lääkärin aikaa ja työpanosta tarvitaan monessa paikassa. Hyvä NPS voi auttaa tunnistamaan: 

  • Mihin mahdollisuuksiin kannattaa tarttua heti? 

  • Missä todennäköisesti vältyt turhalta säädöltä ja stressiltä? 

  • Kyse ei siis ole vain brändistä – vaan työrauhasta, työn sujuvuudesta ja fiiliksestä, joka jää työjaksosta. 

On hyvä huomioida, että myös suoraan potilailta mitattu NPS on kytköksissä viihtyvyyteen organisaatiossa, sillä se miten henkilöstö voi, vaikuttaa suoraan siihen miten he kohtaavat potilaansa. Vireydellä uskomme vahvasti siihen, että hyvinvoiva lääkäri vaikuttaa positiivisesti suomalaisten terveyteen. 

 

No pitääkö Vireydellä juhlia? 

Vireyden kyselyyn ovat vastanneet lääkärit, joiden työsuhde Vireyden kautta on jo päättynyt. Vastaajia on kertynyt historiamme aikana 38, ja heidän palautteensa perusteella eNPS-lukumme on 80. Eli lähes kaikki lääkärit ovat antaneet meille arvosanan 9 tai 10.  

Onko se hyvä?  

On. Se on erinomainen. Sitä on siis syytä juhlia ja olemmekin siitä erityisen ylpeitä. Luku on jopa niin hyvä, että voisi luulla tuloksia manipuloiduiksi Pohjois-Korean tai Itäisen naapurimme tyyliin. Näin ei kuitenkaan ole. 

eNPS 80 tarkoittaa, että Vireyden kautta työskennelleet lääkärit eivät pelkästään olleet tyytyväisiä – he suosittelevat meitä aktiivisesti kollegoilleen. 

Faktoja taustalle: 

  • Yli 100 lääkäriä on työskennellyt Vireyden kautta. 

  • Heistä n. 57 % on jatkanut meillä ensimmäisen sopimuksen päättymisen jälkeen. 

  • Palaute on kerätty niiltä, jotka eivät juuri nyt enää työskentele Vireyden kautta – eli heillä ei ole syytä kaunistella kokemustaan. 

 

Kuvassa kerrotaan, että Vireydellä on työskennellyt yli 100 lääkäriä ja heistä 57% on jatkanut Vireydellä työskentelyä ensimmäisen sopimuksen päättymisen jälkeen.

Miksi tämä on meille tärkeää? 

Koska meillä lääkärin kokemus on kaiken keskiössä. Vireyden tavoitteena on tehdä työskentelystä mutkatonta, reilua ja energisoivaa – ja eNPS kertoo meille, että olemme oikealla tiellä. Jos et ole vielä työskennellyt meidän kautta, eNPS tuloksemme antaa hyvää osviittaa siitä, millaista yhteistyö voi olla. Se ei ole mainospuhe – se on suora palaute kollegoiltasi.

Vireys – Lääkärin koti 

Jos kiinnostaa kuulla, miksi niin moni suosittelee meitä, jutellaan!