Mikä on Konsulttilääkäri ja miksi Vireydellä on sellainen?  

Mikä on Konsulttilääkäri? Konsultti, seniori, takuri jne. Termejä on monia. Meillä Vireydellä lääkäreidemme tukena, puhelimen päässä toimivaa lääkäriä kutsutaan konsulttilääkäriksi. Hänen tehtävänään on auttaa lääkäreitämme silloin, kun toimipisteessä ei syystä tai toisesta saa apua paikan päällä, tai ihan vaan, jos lääkäreillemme on mukavampi asioida tutun “oman” lääkärin kanssa.  

Kerromme tässä postauksessa tarkemmin, miksi Vireydellä on Konsulttilääkäri ja mitä tämä meillä tarkoittaa.  

 

Miksi Vireydellä on Konsulttilääkäri? 

Lääkäripalveluyrityksen oma konsulttilääkäri voi joillekin tuntua erikoiselta vedolta, miksi käyttää resursseja tällaiseen, kun lääkäreillä on omatkin kollegat ihan fyysisesti lähellä auttamassa? Meidän näkövinkkelistämme tähän on kaksi syytä, molemmat erittäin oleellisia.  

Ensinnäkin toimipisteen seniori on välillä kiireinen, eikä aina pysty auttamaan silloin, kun tarve olisi kovin. Lisäksi ei ole lainkaan poikkeuksellista, että toimipisteessä ei ole lainkaan senioritukea.  

Toinen syy on enemmän psykologiseen turvallisuuteen liittyvä; usein nuorille lääkäreille tulee kysymyksiä mieleen, mitä ei kehtaa talon seniorilta kysyä. Näissä tilanteissa tuttu, työpaikasta toiseen mukana kulkeva Vireyden konsultti on erinomainen lisä. Yli 50 % Vireyden lääkäreistä tekee useamman työjakson meillä, ja tällöin tutun henkilön mukana pysyminen korostuu.

 
Kuka konsulttilääkärimme Lauri on?  

Laurilla on kattava kokemus aina kiireettömästä pth:sta esh-päivystykseen, yksityis- ja digipuolta unohtamatta.

Lauri on ratkaisukeskeinen ja auttavainen ihminen, joka osaa auttaa tehokkaasti, mutta samalla ihmisläheisesti. Laurin omin sanoin:

“Laitetaan hommat asiallisesti pakettiin ja mennään eteenpäin! Pystyn useimmiten ohjeistamaan kollegaa saman tien eteenpäin, mutta joskus tulee toki tilanteita, kun en tiedä heti vastausta. Näissä tilanteissa kokemukseni turvin tiedän kuka asiassa voisi auttaa ja lopulta päästään aina maaliin.” 

Mitä konsulttilääkäri Vireydellä käytännössä tarkoittaa?  

Käytännössä yksinkertaisimmillaan konsulttilääkäri on Vireydellä kuin 24/7 hotline ammatillisille ja ei ammatillisille kysymyksille. Painotamme lääkäreillemme vahvasti sitä, että Laurille voi koska vaan soittaa tai lähettää viestiä, ja useimmiten hän myös vastaa. Kun laskemme kysymisen kynnyksen mahdollisimman alas, lääkärimme myös käyttävät tätä mahdollisuutta. Tämän myötä lääkärit tulevat Laurin kanssa tutuiksi ja tämä taas helpottaa tulevaa asiointia merkittävästi.  

Noin 70 % lääkäreistämme käyttävät tai ovat hyödyntäneet Laurin osaamista. Jäljelle tästä jää luonnollisesti noin kolmasosa lääkäreistä, jotka eivät ole vielä hyödyntäneet apua. Olemme kuitenkin saaneet paljon palautetta, että suurin osa myös näistä lääkäreistä arvostavat tätä mahdollisuutta. Vähän sama kuin lähtisit lenkille ja tietäisit, että matkan varrella on vesipisteitä. Vaikka et käyttäisikään mahdollisuutta tankkaamiseen, onhan se mukava tietää, että tämä mahdollisuus on, jos tarve tulee. 

 
Miten Lauri on resursoitu tähän? 

Miten pidämme huolta, että Lauri on riittävän hyvin tavoitettavissa lääkäreillemme? Lauri tekee itse melko aikatauluvapaata digipuolen potilastyötä Vireyden konsulttilääkärin töiden lisäksi. Tämä mahdollistaa, että hän voi vastata puhelimeen joustavasti tai soittaa pikaisesti takaisin. Omien sanojensa mukaan:

“24/7 hotline on ehkä tätä teidän markkinoinnin poikien liioittelua, mutta kyllä ihan rehellisesti pystyn vastaamaan erittäin hyvin. Muistan ehkä yhden tai kaksi tapausta, missä on tullut viivettä kysymyksen ja vastauksen välille. Toisaalta näissäkin tapauksissa ratkaisu kuitenkin saatiin riittävän ajoissa.” 

 
Minkälaisista asioista takakonsultiltamme kysellään?  

Lauri kertoo: “Melko kaikenlaista minulta kysytään, ihan esimerkiksi potilastietojärjestelmiin liittyen ja siitä sitten kliinisten juttujen kautta aina ihan fiilisten purkamiseen. Useimmiten kysymykset ovat todella arkisia kuten: mitä lähettää minnekin, voiko potilas käyttää tiettyä lääkettä vai ei syystä x ja niin edelleen. Tärkeää on muistaa myös tuo henkinen puoli, eli usein ihan vaan jutellaan lääkäreiden kanssa niin, että he pääsevät purkamaan mieltään esimerkiksi jostain hankalasta kohtaamisesta tai tilanteesta. Tämä on esimerkki sellaisesta tuesta, mitä ei ehkä aina ainakaan ihan uudessa paikassa saa, tai viitsi pyytää.” 

 

Miten Konsulttilääkärimme on pystynyt auttamaan lääkäreitämme?  

Lauri: “Tyypillisimmin meidän lääkärimme ovat jo tehneet hyvän ja järkevän suunnitelman, mutta kaipaavat lähinnä toista mielipidettä. Eli minun tehtäväkseni jää monesti vain todeta, että olen samaa mieltä, homma toimii. Usein lääkäreillemme on selvää mihin potilaan kanssa pitäisi edetä, mutta yhdessä on sitten pohdittu, mikä on loogisin tapa ja järjestys päästä sinne. “ 

 

Loppusanat Laurilta 

“Toivon että olen saanut aikaan lääkäreillemme tunteen, että minulle voi aina soittaa tai viestitellä pohtimatta, että häiritseekö minua tai onko kysymys hölmö. Itsekin kun aikanaan aloittelin hommia valmistumisen jälkeen, muistan miettineeni, että kehtaako kysyä jotain asiaa vai pitäisikö tämä jo tietää tai häiritsenkö nyt talon senioria. Nyt tiedän hyvin, että tällaisia asioita on aivan turha märehtiä - siitä vaan rohkeasti kysymään😊!”