Mikä mietityttää juuri työnsä aloittanutta lääkäriä – kysymyksiä ja vastauksia

Toteutimme kesäkuussa Vireyden Instagram-tilillä kyselyn, johon tiliämme seuraavat lääkärit saivat antaa vastauksensa. Kyselyn teemana oli “Mikä mietityttää juuri työnsä aloittanutta lääkäriä?”. Olimme koonneet valmiiksi listan erilaisia kysymyksiä, joita juuri valmistuneet lääkärit varmasti pyörittelevät aluksi mielessään. Jaoimme kysymykset pareihin ja annoimme seuraajiemme äänestää kumpi kysymysparin kysymys askarruttaa heitä eniten. Tämän jälkeen ajatuksena oli, että Vireyden kokeneet lääkärit antavat vastauksensa aina eniten ääniä saaneeseen kysymykseen.  

IMG_4891.PNG

No, Vireys on lääkärifirma eikä somekonsultointifirma, joten voitte kuvitella miten tekninen toteutus taas meni. Emme saaneet Instagramista ulos vastausprosentteja, koska ne poistuivat näkyvistä 24 tunnin jälkeen… Mutta, ei anneta sen haitata.

Lääkärimme Lauri pyrki itse poimimaan kysymyspareista aina sen hänen mielestään mielenkiintoisimman kysymyksen ja vastasi siihen. Vastaukset näet kokonaisuudessaan alla.

Joskus minua mietityttää… 

K: Ehdinkö hoitaa potilaat ajoissa?  

V: Kaikille tulee kiire välillä, koska joskus vastaan tulee hankalia tapauksia. Kokemattomana ja/tai uudessa paikassa tuppaa aikaa menemään myös enemmän. Tämä toki helpottaa ajan kanssa. Jossain vaiheessa alkaa myös osa potilaista olemaan tuttuja, joka vähentää esitietoihin tutustumiseen menevää aikaa. Myös rutiinit nopeuttavat esim. ajokorttitarkastus tai verenpainekontrollipotilas. Vaikka aikataulu olisikin kireällä, kannattaa pyrkiä ottamaan rennosti ja luomaan kiireetön tunnelma, muistaa esitellä itsensä ja tarvittaessa pahoitella mikäli aikataulusta ollaan jäljessä. 

Osa potilaista myös kokee, että kun kerran on vastaanotolle päästy, niin hoidetaan kaikki kerralla kuntoon, mikä ei aina välttämättä onnistu 20 minuutin vastaanottoajalla. Tällöin kannattaa kysyä potilaalta tärkeimmät asiat ja aloittaa niistä. 

Suurin osa potilasta kuitenkin käsittää ajan olevan rajallinen. Mikäli asioita jää paljon hoitamatta, helpottaa potilasta usein, jos uuden ajan saa sovittua jo vastaanotolla. Vaihtoehtoisesti asiasta voi tehdä yhteistuumin suunnitelman potilaskertomukseen, jonka pohjalta seuraava aika on helpompi varata. 

K: Osaanko tehdä toimenpiteet? 

V: Mikäli jännittää, kysy kollega avuksi - lähes kaikki auttavat mielellään. 

K: Osaanko sanella oikein? 

V: Saneleminen voi kuulostaa pelottavalta, mutta ei se sitä oikeasti ole. Nauhalle on hyvä aluksi sanella oma nimi, mille lehdelle/erikoisalan alle sanelu tulee sekä sotu. Näitä ei käsittääkseni normaalitilanteessa sanelija tarvitse, mutta ne ovat hyödyllisiä mikäli teknisiä ongelmia ilmenee.  

everyday-basics-bxdpM0mpgyo-unsplash.jpg

Tämän jälkeen aloita tekstin sanelu selkeästi artikuloiden kaikkine pisteineen ja rivityksineen. Mainitse loppuun tieto sanelun loppumisesta sekä tavan mukaan kiitokset. Myös lausuntoja on mahdollista sanella, mutta tämä on tosin hieman paikkakohtaista. Purkajat ovat usein osaavia, mutta sanelut kuuluu tarkastaa purkamisen jälkeen. Silloin tällöin sanelijalla on ollut hankaluuksia kuulla sanelua, esim. jos on saneltu ruokatauolla. Toki myös purkajan pienet virheet ovat mahdollisia. 

Nykyään on käytössä myös koneellista sanelunpurkua, esim. Apotti. Nämä ovat tyypillisesti oppivia, eli mitä enemmän sanelee sitä paremmin kone purkaa. Apotin saneluun voi myös opettaa makroja, joilla voi täyttää esim. kuvantamispyyntöjen useita eri kenttiä yhdellä sanalla. 

K: Ovatko sairaalan puhelinkonsultit ilkeitä? 

V: Ilkeät puhelinkonsultit ovat taineet jäädä historiaan - ainakin valtaosin. Luonnollisesti, jos yöllä soittelee konsultille, jolla on muutenkin kädet täynnä hommia, kannattaa kuulumisten vaihtelu jättää seuraavaan kertaan ja mennä suoraan asiaan. Puhelun alkuun kannattaa kysyä ehtiikö konsultti konsultoida. Mikäli hän ehtii, kannattaa aloittaa selkeällä kysymyksenasettelulla, jonka jälkeen kerro tiivistetyt tiedot potilaasta ja akuutista tilanteesta. Sotu on hyvä olla käsillä. Hyvän tavan mukaista olisi myös ottaa konsultin nimi ylös potilastekstiä varten. Mikäli tätä ei puhelun alussa kuule, kannattaa se kysäistä vielä puhelun lopuksi. Tämän jälkeen kiitokset ja hyvästelyt. 

alexandra-mirghe-b1qKzqSe2Rc-unsplash.jpg

K: Potilas pyytää kummallisia todistuksia. Kuuluuko niitä tehdä vai ei? 

V: Todistukset ovat toimipistekohtaisia. Julkisella tehdään lähinnä pakolliset todistukset virallisilla kielillä eli esim. matkustukseen liittyvät tai englanninkieliset eivät kuulu heidän repertuaariin. Näistä on usein olemassa selkeät ohjeet esim. Helsingin kaupungilla on asiasta selkeä taulukko. Ja jos todistuspyyntö on kinkkinen, kannattaa kysyä kokeneemmalta.  

Välillä potilas ei itsekkään tarkasti tiedä minkälaista todistusta tarvitaan. Tässä tapauksessa kannattaa kysyä olisiko potilaalla mukana Kelan kirjettä, jossa on mukana pyyntö todistuksesta - tästä on usein apua. Potilastietojärjestelmissä on valmiina monenlaisia todistuspohjia joita kannattaa hyödyntää, mutta välillä on myös turvauduttava avoimeen pohjaan. Näihin laitetaan vain nimi alle ja leima kaveriksi (leimasimen saa tilattua Lääkäriliiton sivuilta). 

Privapuolella todistuksien tekeminen on enemmän lääkäristä kiinni, mutta maalaisjärkeä mukaan vaan. 

K: Ehdinkö syödä lounasta? 

V: Tyypillisesti kyllä, mikäli päivystyksessä ei ole superkiire. 

K: Missä on vessa? 

V: Käytävän päässä vasemmalla. 

simon-arthur-EnIdO24CUPo-unsplash.jpg

K: Mistä potilas on saanut minun henkilökohtaisen puhelimen numeron? 

V: Jos näin on tapahtunut, voi sitä tiedustella potilaalta, jolloin puhelun jälkeen voi sulkea senkin yhteydenottoreitin. Oman puhelinnumeron muuttaminen salaiseksi on suositeltavaa. Samoin someprofiilien salaaminen on hyvä juttu varsinkin tilanteessa, jossa nimi sattuu olemaan yhtään harvinaisempi. Myös työpaikalla kannattaa pyrkiä käyttämään työpuhelinta - joku on nimittäin joskus epähuomiossa soitellut potilaspuheluita omasta henkilökohtaisesta puhelimestaan.  

K: Vastaanko potilaan lähettämään sähköpostiin? 

V: Joskus potilaat lähestyvät työsähköpostin kautta. Työsähköpostit ovat tyypillisesti muodossa etunimi.sukunimi@mitälie. Sähköposti ei missään tapauksessa ole oikea tapa käsitellä potilastietoja sisältävää materiaalia. Mutta mikäli sähköpostia tulee, lienee paras tapa välittää viesti ylilääkärille sekä käydä huikkaamassa, että tällainen tuli ja avata hieman tilannetta. Mikäli potilas soittelee omaan puhelimeen, voit kohteliaasti kehoittaa häntä olemaan yhteydessä virallisia kanavia pitkin, esim. puhelinajan muodossa. 

K: Onko lääke-esittelyyn pakko mennä? 

V: Ei. Varsinkaan silloin, jos nisutarjoilut eivät ole kunnossa. 

K: Mitä jos terveysportti ei toimikaan? 

V: Ulkomuistista ja toivotaan parasta. 

eta-LhNcIFse95A-unsplash.jpg

K: Pitääkö palkkakuittia ymmärtää? 

V: Tarkoitus olisi, mutta varsinkin julkisella puolella tämä voi olla haastavaa. 

K: Onko työsuhde-etuja? 

V: Vireydellä tottakai, julkisella lähinnä bussilippu. 

K: Kehtaanko hakea lomia? 

V: Tottakai, kaikki lomat kannattaa pitää. 

K: Joudunko tekemään paljon ylitöitä? 

V: Tarkoituksenmukaista olisi, että et joudu. Mikäli hommat jatkuvasti venyvät, pitänee työjärjestystä hieman muokata. 

K: Osaanko tarvittaessa elvyttää? 

V: Tätä tyypillisesti treenataan vuosittain. 

K: Mitä jos saan muistutuksen, tai minusta tehdään kantelu? 

V: Tyypillisesti potilas on epävirallisesti yhteydessä ylilääkäriin, jolloin ylilääkäri keskustelee tilanteesta potilaan kanssa potilastietojen pohjalta ja tarvittaessa kysyy lisätietoja hoitavalta lääkäriltä. Virallisia tapoja on kaksi, muistutus ja kantelu. Muistutus tulee kirjallisesti hoitopaikan terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle eli tyypillisesti juuri ylilääkärille. Ylilääkäri vastaa tähän kirjallisesti selvitettyään asian.  

Seuraava taso on kantelu, joka menee tyypillisesti AVI:lle ja välillä myös VALVIRA:lle. Tätä ennen ei ole välttämättä tehty muistutusta, mutta tässä tapauksessa valvova viranomainen voi kääntää kantelun muistutukseksi. Valvova viranomainen harkitsee onko kyseessä virheellinen menettely tai laiminlyönti, jonka viranomaisen tulisi selvittää. 

Siinä tärkeimmät. Jos työskentely meillä Laurin ja muiden nuorten lääkäreiden kollegana kiinnostaa, kerro työtoiveesi täällä. Muista, emme ota vastaan työhakemuksia, otamme vastaan työtoiveita.

Toni Roschier