Millaista on työskennellä lääkärinä Viiskulman terveysasemalla

Olen ollut viime vuosien aikana Viiskulman terveysasemalla Punavuoressa töissä muutamaankin otteeseen. Koitan tässä nyt tiivistää kaikkia tärkeimpiä aspekteja Viiskulmassa työskentelystä, niin hyviä, kuin huonojakin. 

Käytännöt 

Työpäiväni koostuivat pääosin vastaanotoista, joiden välissä oli paperihommia, puhelinaikoja ja konsultaatioita. Aika “normaalia” terveysasematyötä siis. Vuorojen osalta minulla oli vaihdellen päiväpäivystystä, lastenneuvolaa ja konsulttilääkärivuoroja. 

Sain itse hyvin vaikuttaa työjärjestykseeni, listat tein itse ja työvuoroja sai toivoa. Itse en tehnyt Viiskulmassa ylitöitä - nykytilanteesta en toki osaa sanoa.  

Työtahti oli ainakin omana aikanani siedettävä. Kerkesin tarvittaessa pitää taukoja ja syödä lounaani suhteellisen rauhassa. Toki kiireisempiäkin päiviä oli luonnollisesti mukana myös. Pieni, mutta tärkeä huomio lounaisiin liittyen on, että Viiskulmassa ei ole ruokalaa. Itse söin useimmiten omia eväitä ja välillä ulkona. 

Itse työ ja potilaat 

Potilaat olivat melko tyypillisiä terveyskeskusasiakkaita eli potilaita, jotka eivät kuulu työterveyshuollon piiriin tai joilla tth on erittäin suppea. Päiviin kuului myös ehkä hieman tavallista enemmän asiointia englanniksi. Terkkarityyliin tyypillisimpiä vaivat olivat kaikkea vähän vähemmän akuuttia maan ja taivaan väliltä, jos nyt joku pitäisi nostaa niin ehkä yleisimpiä tulosyitä olivat verenpainetaudin vuosikontrolli ja ajokorttitarkastus . Potilastietojärjestelmänä oli tuolloin Pegasos, mikä toimi pienen harjoittelun ja kummastelun jälkeen itseasiassa melko hyvin. 

Työilmapiiri ja johtaminen 

Työilmapiiri oli mielestäni hyvä ja avoin. Tosin pidempi työskentely samassa paikassa aina helpottaa kun ehtii tutustua muihin työntekijöihin paremmin.  

Ylilääkäri vaihtui aikanani usein, mutta kaikki olivat mukavia ja osaavan oloisia. Samoin johtamiskulttuuri vaihteli hieman ylilääkärien mukaan, mutta kaikkinensa siitäkään ei ole negatiivista sanottavaa. Pidin siitä, että sain kasvokkain rakentavaa ja positiivista palautetta työstäni.  

Risut ja ruusut 

Viiskulmassa parasta oli ehkä työn monipuolisuus, erilaisia vuoroja sai toiveiden mukaan. Konsultointi oli vaivatonta. Viiskulmassa oli ns. Ratkaisijalääkäri, joka pääasiassa vastasi hoitajakonsultaatioista, mutta mikäli muut konsultit olivat kiireisiä, pystyi ratkaisijan luokse aina kävelemään. Kokemuksen kartuttua kaupungin tavoista olivat ratkaisijavuorot myös mukavia. Viiskulmassa on myös KNK-huone, jossa on helppo hoitaa kyseiset toimenpiteet. Viiskulmassa on myös haavanhoitovastaanotto, joten senkin puolen osaamista on. 

Kehitettävää taas oli siinä, että jonot olivat pitkiä, josta johtuen myös hoidon jatkuvuus oli ajoittain heikkoa, eli potilaan asioita käsitteli turhan moni lääkäri. Päiväpäivystys oli myös ajanvarausperiaatteella eli potilaille oli annettu 10 minuutin aika. Tämä aiheuttaa tyytymättömyyttä potilaissa, mikäli ajat venyvät, mikä ei ole tavatonta esim. psykiatrisen potilaan kanssa. Eikä myöskään lääkäri ole tästä tyytyväinen, mikäli ollaan etuajassa, koska tällöin päivystyspotilaat eivät odota aulassa, vaan tulevat “ajalleen”, jolloin itse saa pyöritellä peukaloita. 

 

Lauri Pitkänen, Vireyden lääkäri ja yrityksen perustaja.  

Viiskulman Terveysasema 4.6. – 31.3.2019 ja 12.1. – 31.5.2020 ennen Apottia. 

Toni Roschier